Pravoslavná církevní obec Hodonín, Vás zve na vzpomínkové setkání, které se bude konat ve výroční den, 32 let od zesnutí otce archimandrity Savvy (Jozefa) Nerudy, na hřbitově ve Strážnici.
Panychida se bude konat v sobotu 16. Listopadu 2021 v 10:00 hod.
V uterý 16. listopadu uplyne 32 let od zesnutí otce archimandrity Sávvy –
nezapomenutelné osobnosti českého pravoslaví. Jeho působení zanechalo
otisk v mnoha oblastech církevního života. Jen namátkou: založil Besedu
pravoslavné mládeže, vyučoval náboženství na několika školách, tisknul a
vydával duchovní literaturu, překládal liturgické, historické a
teologické knihy, sám jich několik napsal, účastnil se aktivně veřejného
života a organizoval pomoc chudým a opuštěným lidem. Hlavní ale
zůstávala jeho pastorační služba kněze a duchovního otce mnoha věřících.
Ve svém životopise dodává: „Za svou církevní činnost jsem nebyl nikdy
honorován. Teprve od roku 1936 mi byl eparchiální radou poukázán
příspěvek 100 Kčs měsíčně. I odměny za křty, svatby a pohřby jsem
odkazoval chrámové pokladně, což činili i členové pěveckého sboru.“ Otec
Sávva dožil v pokoji ve své poustevně na Smrčku u Nedvědice
v požehnaném věku jednadevadesáti let. Na jeho památku zde publikujeme
medailon vladyky Simeona, který vyšel v Hlasu pravoslaví u příležitosti
jeho devadesátých narozenin (roč. 44, 1989, č. 9, s. 197-200).
Otec
Sávva – původním jménem Josef Neruda – se narodil 5. listopadu 1898
v Ostopovicích u Brna, vystudoval gymnázium a učitelský ústav a stal se
vesnickým učitelem, později řídícím učitelem. Již jako dvanáctiletý
chlapec se z iniciativy svého otce začal učit srbsky. Zájem o všecko
slovanské byl vlastní celé rodině. Za první světové války se jako voják
seznámil s pravoslavnými bohoslužbami, jak se sloužily pro ruské válečné
zajatce ve štýrském Feldbachu nebo v italské Gradisce, v roce 1918
v Černovicích na Bukovině.
Po
válce se rodina shledala. Otec se vrátil z Malopolska, syn z Itálie.
Otec si s sebou přivezl ikonu počájevské Bohorodičky ve stříbrných
řízách a dvě staroslověnské knihy – oktoich a mineu, z kterých se syn
začal učit staroslověnsky. Současně se začal do hloubky zabývat
pravoslavným učením a bohoslužbou a v roce 1922 přijal pravoslaví, ne
z odporu k římskému katolictví, ve kterém vyrostl, ani proto, že by
podlehl tehdejší polonacionalistické módě, hlásající heslo „pryč od
Říma“, ale pro čistotu křesťanského učení, jak je poznal v pravoslaví.
V Dolních Kounicích, kde působil jako učitel, založil stočlennou
pravoslavnou církevní obec, pro kterou byl 24. září 1924 vysvěcen
pražským pravoslavným archiepiskopem Savvatijem na kněze.
Pro
pochopení rozsahu práce mladého kněze i jeho obětavosti je třeba si
uvědomit, že nedostával žádný kněžský plat a na svůj chléb si dále
vydělával jako učitel. Od vladyky Savvatije dostal jen nejnutnější
bohoslužební knihy a roucha, všechno ostatní musel pořizovat sám se
svými farníky. Nejprve najal vhodnou místnost na chrám, později koupil
celou budovu, kde se chrám nacházel, za prostředky své a celé Nerudovy
rodiny. Se svým bratrem a dalšími věřícími budovu opravili a chrám
opatřili vhodnými okny a lavicemi, ikonostasem a ikonami malovanými ing.
Viktorem Karpuškinem z Brna. Světil jej 5. 7. 1929 vladyka Gorazd u
příležitosti, kdy se v Dolních Kounicích konala konference ruského
studentského hnutí se 150 ruskými a 30 českými delegáty, zasvětil jej
Nejsvětější Trojici a vložil do prestolu částečku ostatků ctihodného
Sergije Radoněžského. Zpíval vlastní pěvecký sbor, který otec Neruda
vycvičil se svým bratrem Cyrilem, rovněž pravoslavným bohoslovcem.
Později se tento sbor rozrostl a pořádal samostatné zájezdy a koncerty,
oblečen do vyšívaných ukrajinských rubášek. V roce 1938 vycvičil otec
Neruda ještě třicetičlenný dvojhlasý dětský sbor, který zpíval při
bohoslužbách při levém boku oltáře střídavě se sborem dospělých.
Do
té doby se dolnokounická církevní obec s Boží pomocí rozrostla a
početně ztrojnásobila. K chrámu byla přistavěna věž a zakoupeny tři
zvony, které vladyka Gorazd slavnostně posvětil – nejmenší byl dar otce
Nerudy.
Obětavého
duchovního rádce a pomocníka našel otec Neruda v brněnském pravoslavném
faráři Alexejovi Vaňkovi, knězi skromném, tichém a dobrosrdečném a
přitom vysoce vzdělaném. Byl to Čech od Domažlic, který byl ještě
v minulém století vypraven na teologická studia do Ruska. Úspěšně je
zakončil a byl pak farářem v české pravoslavné volyňské obci Huleč a po
první světové válce v ruské církevní obci ctihodného Sergije
Radoněžského v Brně. Otci Nerudovi byl nejen učitelem, ale i vzorem. Do
roku 1942 byla dolnokounická církevní obec tak konsolidována, že
vzbuzovala respekt jinověrců i nevěřících.
Ačkoli
otec Neruda konal stále své učitelské povolání, kterým živil sebe i
svou rodinu (byl ženat a vychoval dvě dcery), stačil rozvinout bohatou
pastýřskou činnost. Průměrně dvakrát do roka navštívil všechny
pravoslavné rodiny mimo nemocných, za kterými chodil častěji jak domů,
tak do nemocnice. Každou neděli a svátek sloužil sv. liturgii s kázáním a
před velikými svátky večerní s litií. V roce 1927 založil Besedu
pravoslavné mládeže, která rozvíjela všestrannou činnost. Hrála i
divadla (zpěvohry), která nacvičovala u Nerudů v bytě, pořádala
slovanské koncerty s orchestrem a zpěvem českých, ruských, srbských a
staroslověnských skladeb, pořádala i taneční zábavy a vedla pro širší
veřejnost úsporný kroužek. Veškerý výtěžek z těchto akcí plynul do
církevní pokladny, protože tito mladí lidé pracovali z pouhého nadšení
pro církev, sami nebyli za své výkony honorováni, stejně jako jejich
farář vše, co dostal od věřících za různé úkony, si neponechával, ale
dával církvi, a jeho příkladu následovali i zpěváci. Ve všech školách
své farnosti učil otec Neruda náboženství.
Zvláštní
zmínku zaslouží jeho činnost literární a publicistická. Doba jeho
působení v Dolních Kounicích byla dobou, kdy se náš národ teprve
seznamoval s pravoslavím. Otec Neruda od samého počátku svého působení
začal psát a tisknout různé informační brožurky a letáky i větší díla,
která buď překládal z pravoslavné literatury srbské a ruské i
bohoslužebné texty staroslověnské, nebo sám sepisoval po prostudování
příslušné odborné literatury. Tyto práce si tiskl sám, nejprve
hektografem, pak šapyrografem a v roce 1934 si zařídil doma vlastní
tiskárnu s trojím druhem písma, ve které si tiskl svá díla, aby je pak
zdarma rozdal věřícím, nebo je daroval ostatním církevním obcím. Tak už
v roce 1925 rozmnožil hektografem svou brožurku o sv. Václavu a pro
vladyku Gorazda celý obřad Vzkříšení, šapyrografem svůj překlad
dvoudílné liturgiky Lazara Mirkoviče, večerní a jitřní svátků Páně a
Bohorodičky, obřadu svatby a pohřbu, prosebných a děkovných pobožností,
dějiny pravoslavné církve pro školy a Řád archijerejské bohoslužby. Ve
své tiskárně vytiskl krátkou modlitební knížku pravoslavného křesťana a
řadu dalších edicí. Aby mohl tuto práci dělat kvalifikovaně, vyučil se
sazečem a knihařem, stejně jako předtím zedníkem, což mu velice
posloužilo v jeho církevní práci.
Dnes
literární dílo otce Nerudy tvoří celou knihovnu. Jsou to především
překlady liturgických knih ze staroslověnštiny – přeložil skoro všechny
liturgické knihy – dále překlady poučných knih o duchovním životě
(například Hvězdy církve – životopisy některých světců, O kněžství od sv. Teognosta, Žebřík Jana Lestvičníka, poučení sv. Serafima Sarovského, Nikolaje Ochridského, jeho básně v próze Modlitby na jezeře a
řada jiných větších i menších prací). Kromě liturgiky Mirkovičovy
přeložil i populární liturgiku Fencikovu a další učební pomůcky. Větší
samostatnou prací je životopis soluňských věrozvěstů Cyrila a Metoděje Trnitá cesta slovanských apoštolů a volně na ni navazující pokračování Cyrilometodějská idea o tom, jak jejich dílo působilo v dalších dějinách našeho národa. K nim se řadí i Život našeho Pána Ježíše Krista,
který se pravoslavná církev chystá vydat knižně (kniha vyšla v roce
1991 – pozn. red.). Většina děl otce Sávvy, pokud si je sám nevydal,
zůstala v rukopisu, až na několik menších článků, otištěných v našem
časopise. V Mariánských Lázních se při svaté liturgii vynáší a čte
evangelium z knihy opsané a skvostně vyzdobené otcem Nerudou, kterou
této církevní obci daroval.
Když
byla za války po heydrichiádě činnost pravoslavné církve zastavena,
chrámy zapečetěny a přísně pod trestem smrti zakázán jakýkoli projev
pravoslavného bohoslužebného života, otec Neruda si zhotovil skládací
ikonostas, vnikl v noci střechou do zapečetěného chrámu, aby z prestolu
vyňal ostatky sv. Sergije a vynesl další nutné předměty, aby již o
Vánocích mohl instalovat chrám v přístavku svého domu a sloužil zde sv.
liturgii pro skupinu nejvěrnějších a nejspolehlivějších a pak chrám zase
rozebral a uložil.
Po
válce působil otec Neruda jako úředník v Žilině a v Brně. Do Dolních
Kounic se dostal potom jako dělník státního statku. Teprve v roce 1965
se mu podařilo získat opět povolení k duchovenské činnosti. Byl už
důchodce a sloužil bez nároku na odměnu jako za dob svého učitelování.
Byly mu svěřeny tři opuštěné farnosti v severomoravském kraji: Suchdol,
Opava a Ostrava. Ve všech třech se mu podařilo získat a opravit i
upravit vyhovující chrámy. Opět pracuje vlastníma rukama, uplatňuje
zedničinu, které se v mládí vyučil. Sloužil zde do svých 88 let, kdy mu
v pastýřské práci překáží postupující hluchota. Ještě než se vrátil do
duchovenské služby, ovdověl, a tak 20. 12. 1968 v den památky dávného
palestinského světce Sávvy Posvěceného skládá mnišské sliby a přijímá
mnišské jméno Sávva na počest tohoto světce. Následujícího roku byl
jmenován igumenem a 8. 4. 1975 archimandritou, což je nejvyšší mnišská
hodnost. Jako mnich navštívil srbskou Makedonii, poklonil se ostatkům
Metodějových žáků, vykonal pouť po monastýrech Rusi a ruských chrámech
NSR. Nyní žije a modlí se ve své poustevně na Smrčku u Nedvědice,
pokračuje v literární práci na liturgických knihách a živě se zúčastňuje
všech významných událostí našeho církevního života…
Kopie z pravoslavného blogu Jana Kripace, děkujeme.
Současné místo jeho odpočinku se nachází na hřbitově ve Slovácké Strážnici na Moravě.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Příspěvky netýkající se pravoslaví, budou mazány.